Mygg, motgångar och punkteringar!

Nu sitter vi äntligen i Mora hos gästvänliga Eva och har det hur underbart som helst. Men resan från Jokkmokk och hit var inte alltid lika härlig, och om den tänkte vi berätta nu...

Vi tog som bekant bussen från Jokkmokk till Östersund ca 50-60mil och vi är otroligt nöjda med det beslutet och ser det inte som vi fuskat eftersom vi inte är med i någon form av tävling utan har semester. Vi valde alltså detta för att vi inte ville sitta på cykeln genom skog i 2 veckor och slåss med mygg hela kvällarna och minnas denna resa med obehag, vilket Sussie i alla fall nog hade gjort. För så otroligt mycket mygg det var uppe i Norrland!!! Det var inte alls roligt och de fanns människor som sa att detta året var utöver det vanliga i myggmängd dessutom. Men hur som helst var det skog, skog och ännu mera skog dagarna ut. Och på kvällarna fick man försöka täcka varje cm av kroppen för att skydda sig från mygg, sätta upp tältet rekorsnabbt, slänga sig in i tältet och sedan stanna där tills det var dags att trampa igen. Man ville inte ens gå ut och kissa på natten för alla mygg, men Rasmus lät mig trots detta inte kissa i förtältet =) Konstigt =)På morgonen fick man med ångest till sist bege sig ut och göra gårdagens procedur, fast baklänges då. Och sedan avnjuta frukosten eller lunchen springandes längs vägen upp och ner för att klara sig undan svärmen av mygg. Det kallar vi inte semester!

Så vi anlände till Östersund till slut och tog in på en camping precis vid vattnet, utanför stan, bortom Frösön. Östersund var otroligt vackert och hade stort utbud av restauranger och shopping. Vi stannade en natt och begav oss sedan iväg på kvällen nästa dag. Det var en underbar cykling genom ett sommarSverige med blomstrande diken, gröna åkrar och perfekt temperatur och bra cykelväg.

Att cykla kring Storsjön var en riktig fröjd, både för cyklingen och ögat. Det gick lätt, smidigt och var superhärligt, med bra väder dessutom.

När vi skulle svänga av mot Vemdalen för att åka den vackrare vägen var det en skylt som talde om att det var vägarbete. Grusväg undrade vi och var osäkra om det var rätt val med tanke på vår otur med ständiga punkteringar. Så vi ringde för att kolla upp och fick ett luddigt svar som intygade att det "troligtvis" inte var grusväg och med dålig magkänsla gav vi oss iväg. Då hade vi redan cyklat ca 6mil den dagen och cyklade ca 1,5 till på de halvklara asfalterade vägen som nästan enbart gick uppför mer eller mindre. Vi kom till vackra Klövsjö innan däcket svek oss igen.

Punka, jajjemen! Men nu kan vi laga de rätt snabbt och smidigt och efter det rullade vi nerför en bra bit innan vi slog nödläger vid första rinnade vatten eftersom det blivit rätt sent. Att slå "nödläger" är det sämsta man kan göra eftersom det för oss verkar innebära SJUKT mycket mygg och så var även fallet denna kväll. Vi försökte bada oss i en bäck samtidigt som vi blev totalt stuckna över hela kroppen och sedan fick springa tillbaka nakna genom skogen till tältet, för att klä på sig och uthärda vatr det inte tal om! Vi måste sett helt galna ut =)