Via Geiranger

En under vy när vi trampade oss in  i fjorden mot Geiranger En under vy när vi trampade oss in i fjorden mot Geiranger

Vägen från Storsjö till Valldal var fin och vi hade strålande sol! Med våra nya däck tar vi oss både längre och snabbare, en utan att använda för mycket energi! Vi tog färjan från Valldal som kör in längs med hela Geirangerjorden och det var väldigt vackert! Det ligger bondgårdar ända upp till 500 m.o.h och det är förundrande att folk bor där, mitt i ingenstans. På vintern lever de av djuren och på våren kan de börja odla på bergs-sluttningarna. Hur som hest kom vi fram till Geiranger där vi lagade punktering, blev bjudna på lax och ris samt träffade två sköna värmläningar! Efter alla dessa intryck började vi trampa i 7-10% uppför med ett kallt regn som sällskap. Vi drabbades av punkteringar stup i kvarten och till slut gav vi upp och slog läger för kvällen med fjorden som utsikt. Och tur var det, för regnet öste ner så vi blev genomvåta, jag frös så jag huttrade och både humör och energi var helt i botten! Det kändes hopplöst och vi visste inte hur vi skulle ta oss resten av vägen, utan att laga däcken var tionde minut. Och att knuffa cykeln så långt, skulle inte vara bra för kropparna.

Nästa dag hade vi ungefär 1 mil uppför i samma lutning och Rasmus kom på den brillianta lösningen! Eftersom vi inte vågade cykla i långsam takt(det var då vi fick punka ) så kom Rasmus på att vi kunde göra som en sele och dra cykeln upp istället. För att knuffa den uppför är sjukt tungt och mycket snebelastande! Så jag spände fast mig och började dra uppför medans Rasmus knuffade och styrde. Vi såg ut som idioter, men det funkade Superbra!

Upp kom vi äntligen och sedan cykade vi som galningar för att hinna köpa mat innan butikerna stängde. På vägen passerade vi Grottli, där har de spelat in en film med "Harry Potter" Ron(den rödhåriga kilen) och den filmen vill vi se! Handlar om en vännskap som uppstod i nödsituation under kriget, mellan fiender. Into the White, tror vi den hette, någon som har sett den?

Vi kom till Lom, men butikerna var stängda, dock hade bensinmacken öppet och vi kunde köpa pasta och majs i alla fall :) Sen försökte vi ragga upp en tältplats i en trädgård, men tji fick vi! Tanten sa direkt nej och vi fick besviket cykla vidare. Hon blev nog rädd för oss svettiga cyklister :)

/TandemLove

Susanne skådade utsikten närhon inte satt och sov på Norges finaste färjetur :P
En tumlare tog oss sällskap bredvid båten... EXOTISKT =)
Ena fjällväggen hade en enormt stenansikte som formats av naturen...
Vi på turistbåten mellan Valldal och Geiranger... en flott tur men dyrt!
Framme i ett molnigt Geiranger. Fler bilder från vår båttur kommer senare =)
Utsikten från vår tältplats innan dimman och regnet drog in för natten
Vägen upp från Geiranger var brant gick i serpentiner uppåt =)
Sussie agerade draghäst och Rasmus puttade upp cykeln för serpentinvägen =)
Vägen ner mot Lom bjöd på lika turkost vatten som på Zanzibar