Huvudstaden av mat

Vi stod utan boende mitt i Paris förort och visste inte riktigt var vi skulle ta vägen. Vi kunde inte planera utan ett internet och vi cyklader runt i förorterna till Paris i jakt på ett cafe med Wifi. Temperaturen går ner mot 3 grader vissa nätter och vi ligger ungefär sex veckor efter med vår resa och vi hade hoppas på att vara i södra Europa nu när hösten rullar in. Därför behövde vi köpa lite mer värmeplagg, speciellt när vi snart ska korsa Alperna. Vi kom fram till att vi behövde mer tid i Paris, men vi var tvungna att hitta ett rimligt boende som dessutom knde förvara våra saker tryggt. Det fick bli ett hotell som verkligen inte ligger i linje med vår budget, men vad gör man?

Vi checkade in på ett hotell och det vore lögn att säga att vi inte njuter av ett privat rum, med dubbelsäng och varm dusch! Vi spenderade en halv dag på att planera och kolla upp olika saker inför vår fortsatte resa, sen gick vi ut och kikade lite mer på Paris. Vi besökte Sacré Coeur och syndens kvarter runt Moulin Rouge. Området ligger på vad som heter "Martyrernas berg" och här bodde alla plågade konstnärer, prostituerade och människor som var glada i alkohol. Vi tyckte att dessa två ställen var plågsamma på grund av hela turisthysterien som var överallt. Det fullkomligt bubblade av människor som på något vis alltid lyckades gå precis mitt i vägen, hela tiden. Förvirrade japaner och stora grupper med gamlingar som stannade vart annat steg för att sedan kliva ett steg till höger, sedan ett steg till vänster. Ni vet, så där som folk gör när de vill blockera hela vägen?

Vi tog även en tur in i katredalen Notre dame, vilket var lite mindre turister och därmed en bättre upplevelse.

Vi har också hunnit med att köpa ny utrustning i form utav liggerunderlag, dunjackor och lite annat nödvändigt.

Sedan måste man ju äta när man man besöker Paris. Det blev ett besök på en gourmé bistro som är känd för sin anklever, och de förstår vi varför! Vi fick en utsökt middag med fantastiskt vin för ca 45Euro. www.comptoirdelagastronomie.com heter restaurangen. Ett annat besök gjorde vi på Le Procope, Paris äldsta café och satt i samma lokaler som Thomas Jefferson, Voltaire och Benjamin Franklin gjorde på sin tid.

Nu drar vi via Route the Napelion ner mot sydligare breddgrader !

/TademLove

Vi prövade den franska delikatessen, sniglar =)
Anklever terrine med en ingefära och kanel-chutney. To die for!
Le Procope i Paris- stadens äldsta café!
Inne på restaurangen satt alla i kostym, och vi i fleecetröja :)
Vi fick den största Cremé Brulé vi någonsin sett! Vi åt tills vi mådde illa- vi ÄLSKAR denna dessert :)
Utanför Moulin Rouge
Stenfigurerna som vakar över Notre dame
Efter maten gjorde vi ett besök i Notre Dame
Från Notre Dames torn hade vi utsikt över vackra Paris! 5.50Euro kostar ett besök upp hit, om man är under 25år, 8.50 Euro för de som är äldre.