Rom - en hysteri

Här står Sussie framför ST.Peters kyrkan tillsammans med tusentals turister! Här står Sussie framför ST.Peters kyrkan tillsammans med tusentals turister!

Tydligen är det högsäsong i Rom i oktober. Vem visste det? Inte vi i alla fall. Men det fick vi erfara ganska fort. (Varje dag besöker 10.000 människor Vatikanstatens museum- 10.000 människor!!!)

Pontus och Linus Engberg (Rasmus bröder) satt på ett ryanair plan ner i måndags för att göra oss sällskap under de dagarna vi skulle spendera i Rom. Väldigt kul att efter två månader utan familj, möta människor som man älskar och som står en nära. Vi hade oturligt nog bokat två nätter på ett uselt Bed & breakfast, med en rökande värd som bara kunde prata italienska och ville kasta ut oss andra dagen då vi sa att vi ville betala med kort och inte CASH. En Mycket obehaglig upplevelse som i stunden fick oss att vilja ta första bästa flyg långt från Italien. Men efter att vi hotats av värden att leta upp en bankomat och sedan lagt en timme av vår dyrbara tid att betala rummet gav vi oss ut på Roms gator med riktning mot Vatikanstaten. Vi försökte alla fyra släppa händelsen och vända den dåliga början till något bra. När vi väl kom till muren som omringar världens minsta och rikaste stat såg vi en flera hundra meter lång kö som slingrade sig efter muren. Neeeej, tänkte vi. Vi ställde oss och tittade storögt på alla hundra människor som stod där och väntade. Då kom fram en argentinsk man fram till oss. Han var försäljare till en turoperatör och vi lyssnade vagt till hans säljsnack till han sa att man kunde skippa den två timmars långa kön. Det blev 35 euro för en tvåtimmars guidad tur genom museerna i Vatikanen, däribland Sixtinska kapellet + ingen kö. Dyrt, men helt perfekt. Hela turen var mer eller mindre väldigt intressant och vi gick ifrån Sankt Peterskyrkan rik på kunskap, som vi annars aldrig fått utan guide.

Därefter tog vi sikte på Pantheon, Colosseum, Fontana di trevi och allt däremellan. När man promenerar runt i sitt lugna lunk bland de smala gränderna, som inte alls har ett system dyker det upp överallt gamla kyrkor och byggnader med djup historia. Det är en blandning av romersk och kyrklig influens överallt och för den personen som vill förkovra sig i historia kan man lägga veckor att gå på museum och bara vandra runt på de kullerstens beklädda gatorna. Om man jämför med alla andra städer vi besökt på resan är Rom den stad som andas mest historia.

Kvällen spenderades med en avsmakningsmeny med vinpaket på den restaurant som fått högst betyg på tripadvisor. För 600kr fick vi 11 små rätter med fyra tillhörande vin. Det var verkligen värt varenda krona och om ni besöker Rom. Ta er då en tur förbi restaurante Ad Hoc och njut av italiensk mat när den är som bäst!

När vi nu i skrivande stund har lämnat Rom kan vi nu titta tillbaka på våra planerade storstadsbesök i Europa och känna oss ganska nöjda med storstadslivet. Det är oerhört intressant och se huvudstäder på cykel. Man ser mycket, som man undgår som turist och får en intressant upplevelse av städerna. Men i framtiden, om vi åker tillbaka, kommer vi höja vår resestandard och försöka resa på lågsäsong. Billigare och mindre turister :)

Om vi skulle jämföra Amsterdam, London, Paris och Rom och skulle vi ranka städerna följande:
1. Paris (historiskt men väldigt modernt, underbar mat, shopping mecka)
2. London (Europas metropol där du kan finna det mesta)
3. Amsterdam (mysig och liten storstad med en härlig atmosfär)
4. Rom (historia och miljoner av turister)

Nu fortsätter vi trötta cykla mot östkusten...

Arrividerci!

/TandemLove

Bröderna Pontus, Linus och Rasmus kör en guidad tur på Vatikanstatens museum- bra tur dessutom!
sussie var såklart också med, här är vi på väg mot Sixtinska kapellet
Många dramatiska bilder visades, detta är vävda tyger som visar när Herodes lät döda alla pojkar som föddes. Resten av historien kan ni väl?
Bröderna Engberg i världens största kyrka- St.Peters kyrkan
Här står vi framför Peters grav!
Så här ser vakterna ut till Vatikanstaten. De måste vara från Schweiz, mellan 19-30 år, singlar, utbildade vid college och givetvis katoliker och vältränade. Enkel rekrytering?
Colusseum och vi!
Fontana de trevi är väldigt vacker! endast känd för att Anita Ekblad badade i den i filmen La´Dolce vita
Den mysiga och goa restaurangen vid tog en avsmakningsmeny på! Mycket vin överallt :)
St Peters kyrkan gör sig bättre på kvällen, utan turister tycker vi :)
Det bästa med Rom var att få umgås med bröderna och svågrarna! Tack Linus och Pontus för en härlig upplevelse! Vi saknar er redan!

Här kan du kommentera inlägget och ge oss extra kraft i nästa uppförsbacke: