Via Egnatia - en snabb väg ut från Grekland!

Efter våra vilodagar i Thessaloniki kände vi ångest att fortsätta cykla igen. Vi kände oss fortfarande slitna, trötta och omotiverade och vi ville bara vila. Det blir så i bland, vi drabbas av hemlängtan. Längtan efter en vardag med rutiner, familj, jobb och vänner. Längtan efter en period utan intryck, en period där vi kan ta in det vi redan upplevt. För er som inte känner oss så väl så kan vi berätta att vi levt ganska intensivt en period nu. Vi jobbade ett år i Norge, men på tre olika platser i landet. Sen flyttade vi spontant till Zanzibar och drev ett vandrarhem under högsäsong. Efter 140 arbetsdagar i ett sträck och en minst sagt intensiv period tänkte vi vila upp oss i bergen i Nepal men möttes istället av ännu ett kaos. Och efter 40 dagar i landet flög vi till Dubai en snabbis innan vi kom hem till Sverige. Väl hemma igen hade vi tre veckor på oss att förbereda vårt bröllop samtidigt som vi skulle förbereda vårt största projekt någonsin- denna resa! Vi lever ständigt med många bollar i luften och vi trivs med det, men ibland kommer vi på att vi måste pausa och få tid att blicka bakåt också. När vi bläddrar bland fotografier vi tagit under det senaste året blir vi hänförda - Milda Matilda vad mycket grejer vi fått se! Varje dag på denna resa är kantad med nya intryck och upplevelser och ibland känns det nödvändigt att stanna upp och smälta intrycken. Därför tog vi en extra dag i Thessaloniki och lämnade bara hotellrummet för att köpa mat. Det var välbehövligt och underbart och efter fem minuter på sadeln igen hade motiveringen kommit tillbaka! Tänk vad ett hotellrum kan göra!

Sussie har haft problem med domningar i händerna, som blivit värre och lett till kramp, samt spridit sig i underarmarna. Därför när vi cyklade ut ur Thessaloniki stannade vi i en cykelbutik och köpte handskar. Sedan dess har problemet nästan helt avtagit.  Tips till er cyklister där ute - köp cykelhandskar (men det hör ju inte till vanligheten att sitta 5-7h i sadeln varje dag, men ändå).

Våra sista dagar i Grekland gick väldigt fort och egentligen blev vår vistelse i landet kortare än vad vi tänkte oss från början. Det kan gott behövas ett återbesök i landet för att få uppleva mer, gärna under strandperioden och ute på öarna. Vårt intryck av Grekland är positivt, men inte så starkt. Naturen har varit vacker, maten god och människor trevliga. Det andas historia runt varje knut och det finns mycket att uppleva i landet. Längs vägarna har vi sett präster med skägg, konstig hatt och lång svart rock. Vi har sett många bomullsplantage och flera bönder med stora lass med bomullsskörd, där de flesta vinkar glatt när vi passerar. Vi har skådat många vackra och annorlunda kyrkor och kyrkor i miniformat i trädgårdar, längs vägar och på åkern. Vägen har också varit kantad med galna hundar och nerlagda verksamheter, vattenmeloner och helgonbilder. Ett mysigt land, men det har en känsla av hopplöshet i luften. En sorg på något vis, ett allvar.

En häftig sakj är att vi i kört precis bredvid Via Egnatia som är en historisk väg som var den snabbaste vägen från Konstantinopel till Durres. Vägen härstammar 200 f.kristus och den spelade en viktig roll i Romarriket. Coolt att ha sett den!

Sista natten i Grekland efter vi lämnat Alexandropoulis letade vi förgäves efter tältplats, men allt vi passerade var industribyggnader, galna hundar och bordeller. Så när vi fick chansen att checka in på ett motell för 30 Euro kunde vi inte säga nej. Det var underbart att duscha varmt och byta till torra kläder, och det dröjde inte många minuter på kudden innan vi slocknade den kvällen.

Vi är nu glada att trampa vidare mot vårt mål, men vi ser också fram emot att komma hem igen. Vi ser fram emot en vardag och trygghet! Vi längtar inte längre bort, men hem :) Men däremot kallar Sussie Norge för hemma numera och vart vi bygger bo, det är en annan fråga :)

/TandemLove

Vi har en viss tradition att vakna med punktering efter att vi tagit os ut på vägen igen efter frukost vid tältet! Längtar efter däckena vi beställt från Lilian på Perfect cykel!
Vi mötte ett underbar par från Frankrike påvägen som cyklar på sin tandemcykel från Frankrike till Japan! Vi ska mötas upp igen i Istanbul för ett tandem-dejt! =)
Här kommer hundarnas kavalleri mot oss i full fart och genomskjuter vår väg. Ibland önskar vi att vi har en Paintball markör med oss, eller som Susanne uttrycker sig - ett "HAGELGEVÄR"!
Cykelhandskarna är kanske inget mode-plagg men innehar en underbar funktion =)
Lastbilar och fåraherdar kan faktiskt fångas på samma lins! En bred kontrast!
En av flera hundra kyrkor vi passerat i detta ortodoxa land!
Präst in action!
Detta tycker vi är typsikt Grekland! Ungdomarna följer med utvecklingen och de äldre har det lika bra som förr =)
Vår favoritmåltid! Granatäpple, turkisk yoghurt och flingor =) för er som undrar varför Rasmus inte sköter sitt utseende, sparar han skägg inför de muslimska länderna vi ska passera! =)
Lite historia längs vägen =)

Här kan du kommentera inlägget och ge oss extra kraft i nästa uppförsbacke: