En diabetiker går vilse i matdjungeln

På Ikea i Istambul var det inga svårigheter att dosera medecinen till denna välbekanta rätt :) På Ikea i Istambul var det inga svårigheter att dosera medecinen till denna välbekanta rätt :)

Vi är människor som älskar mat och något vi framför allt uppskattar är kemimatlagning som tar oss på en kulinarisk upplevelse bortom vår fantasi. Därför är vi också glada att prova allt nytt i matväg som vi får chans till, och att resa ger oss många tillfällen till att smaka oss genom länder. Men för en diabetiker är det inte alltid positivt att stoppa allting i munnen. Att resa i länder med främmande matkultur sätter högre press på min förmåga att bedöma reaktionen från det jag äter. Som jag tidigare nämnt så är min blodsockermätare en förutsättning för mig att leva ett flexibelt liv och utan blodsockerkontroll skulle jag vara totalt vilse i matdjungeln. Hur vet man att sushi är som en påse lösgodis om man inte kontrollerar blodsockret efteråt? Men även om jag med mitt smaksinne kan gissa att en maträtt är söt, så är det svårt att veta hur mycket insulin en främmande maträtt kräver. Dessutom har jag fått erfara att allting inte alltid är som det smakar! När vi för tre år sedan besökte Indien märkte jag att mitt blodsocker hamnade kring 20mmol, även om jag lät bli det vita riset. Ett normalt blodsocker ska ligga kring 6mmol och höga värden gör mig trött, illamående, törstig, seg och jag får värk i kroppen. Därför när vi skulle ut och upptäcka Indien var jag som en zombie. Vi förstod inte alls vad som var felet. Jag åt ju bara de indiska grytorna. Men en dag bad vi alla restaurangerna att ta bort allt socker från mina gryträtter och det var en förbluffande skillnad. Smakerna var som bortblåsta och allt som fanns kvar var de heta och brännande chili- smakerna. Det blev en mindre härlig matupplevelse för min del resten utav tiden vill jag lova! Vem visste det? Indisk mat är rena sockerbomben! Att resa är som jag ser det ett äventyr och ett experiment som lär mig mer om diabetes, mat och hur jag reagerar. Och just matresor är en kulinarisk upplevelse som berättar något om landet jag för stunden befinner mig i.

Turkiet är känt för sin ottomanska kokkonst och både jag och Rasmus såg sannerligen fram emot att lägga vår budget på mat och njutning när vi skulle vara i huvudstaden. Men eftersom Rasmus blev magsjuk, blev inte första prioritering en smakrik och doftfylld upplevelse. Men när han blivit bättre gick vi ut för att äta en riktig turkisk frukost på en buffé med över 70 olika rätter. Som den nyfikna och matglada människa jag är så tog jag friskt för mig och såg till att smaka mig igenom hela buffén. Det fanns många olika röror, syrliga örtsallader, bröd med fyllningar, salta ostar, söta marmelader, sötade grönsaker, lokal färsk frukt, bakverk och puddingar, vinbladsdolmar, oliver och quinoa blandningar. Det var en minst sagt annorlunda frukost och smaker man aldrig upplevt förut. För mig var det ingen optimal frukost och jag förstod att detta skulle fodra en extra dos insulin. Jag vågade mig på 10 enheter Humalog (måltidsinsulin) som är en stor skillnad mot de 1-2 enheter jag tar till frukost när vi cyklar. Men när vi efter en timme beställde in turkiskt kaffe kände jag hur illamåendet kom över mig. Jag drog fram min mätare och försökte hitta en fingertopp utan förhårdnad för att kunna sticka hål och lämna lite blod på teststickan. Efter fyra försök gick den lilla nålen igenom och jag klämde ut en droppe blod och sög upp den med teststickan. Mätaren pep till och började analysera mitt blod men det tog längre tid än vanligt, betydligt längre! Då förstod jag direkt att det inte skulle vara ett bra resultat, för när det tar tid är blodsockret högt. När mätaren pep till igen fick jag nästan en chock, den visade 22,6mmol och det är ett väldigt dåligt värde. Jag hade inte ätit stora mängder av det jag uppenbart visste var osunt och jag hade doserat mer än vanligt. Men ibland har man ingen aning om hur det man äter påverkar, och vissa gånger är det kombinationen av olika livsmedel som ger extra högt värde. Jag märker att när jag blandar mjölkprodukter med frukt eller bär, så blir mitt blodsocker skyhögt. Lägg till en kopp kaffe på det och jag måste ta dubbel dos insulin! Men aldrig hade jag trott att min turkiska frukost skulle ge ett så dåligt värde. Jag tog ytterligare 7 enheter insulin och sedan cyklade vi nästan 2 mil till vårt nya hotell. Efter ytterligare 2 timmar testade jag mig på nytt och mitt blodsocker låg envist kvar på över 22mmol. Jag mådde verkligen skit och tog ytterligare en ny dos insulin i hopp om att få tillbaka min 25 åriga kropp istället för den 80 åriga kropp jag tillfället besökte. Men blodsockret låg kvar skyhögt och först på kvällen mätte jag ett värde på 7 mmol. Hade jag vetat att en matupplevelse skulle kosta mig en hel dag i zombieland, så hade jag nog hellre varit utan. En upplevelse helt klart, men tacka vet jag svensk, robust och hälsosam frukost!

/TandemLove

Såhär ska det inte se ut! Ett bra värde är kring 6mmol
Några timmar senare och en extra dos insulin gav inte ett bättre resultat...
Såhär ser mina fingertoppar ut, på den "fina" handen. DVS den hand jag sticker mig minst i. Jag testar mig 4-8 gånger per dygn...

Här kan du kommentera inlägget och ge oss extra kraft i nästa uppförsbacke: