Cykel längs med Döda havet och den Israeliska gränsen

Vägen längs med döda havet blev en betydligt tyngre cykling än vad vi hade räknat med eftersom vi hade stark motvind hela tiden. Men på sätt och vis var vi tacksamma för vinden eftersom det svalkade oss där vi kämpade oss fram genom ökenklimatet. Vi hade trott att ett dopp i döda havet skulle bli den största upplevelsen, men faktum var att cykeldagarna längs med döda havet gjorde ett större avtryck. Naturen vi färdades genom var magnifik med olika typer utav terräng som gick alla sorters färger. Det fanns gott om sagolika klippformationer och höga klippor som påminde om Canyons. Ibland växte det fullt av palmer och gröna växter mitt i en bergsklyfta eller ute på det öppna ökenlandskap och det blev en häftig färgkontrast. Här och var passerade vi beduintält där de lever och vallar sina djur. Det är häftigt att se dessa män med sin långa rock, huvudduk, käpp och stora flockar med getter, får och någon enstaka kamel eller dromedar. Deras tältboningar är stora och runt en del är det som en lägerbas med betande djur, vattendepå och fler människor.

Första natten passade vi på att tälta mitt ute i den fria öknen, bredvid döda havet på ena sidan och med höga klippor på andra sidan vägen. När mörkret väl la sig över platsen såg vi hur ljusen från Jerusalem lyste upp himlen starkt från andra sidan vattnet. Och när natten väl kom så blev det nästan bäcksvart och då trädde en stjärnhimmel fram som var helt makalös! Öknen berörde oss verkligen, det är vackert på ett annorlunda sätt. Vi gillar dessutom tystnaden, ensamheten och den avslappnande känsla allt det innebär.

Nästa dag kom vi till en liten by där vi var tvungna att köpa mat och bensin till köket. Det blev en charadlek med butiksägaren och ett högt pris för tonfisk, nudlar och bröd. Sen började charadlek nummer två med nästa butiksägare för att försöka köpa bränsle till köket och efter fjärde butiken fick vi napp. Innan vi lämnade staden passade vi på att köpa falafel till frukost samtidigt som ett trettiotal ungar ville ha pengar, vår uppmärksamhet och samt ta på cykeln. Men bredvid mataffären satt två äldre, muslimska herrar som jagade iväg barnen när de kom för nära. Sen bjöd de oss på te och var mycket intresserade av Susannes insulin. De berättade att diabetes var ett stort problem i Jordanien och att det blir värre- precis som i resten av världen, berättade vi.

Varje gång vi stannade längs vägen för att dricka vatten, vila eller äta, stannade bilar med privatpersoner, polismän eller militärer. Alla ville fråga om vi behövde hjälp eller bara hälsa oss välkomna till Jordanien! Militären och polisen var underbara och inte alls hotfulla och obehagliga som de annars kan vara I många länder. De var imponerade av vår resa och väldigt nyfikna. Och ALLA frågar om det finns något de kan hjälpa till med för stunden och ALLA avslutar med att hälsa oss välkomna. Jordanier är det trevligaste folk vi någonsin träffat och då har vi trots allt rest en hel del på klotet. Susanne som uppfattade Argentina som ett väldigt trevligt och gästvänligt land menar att Jordanien är ÄNNU trevligare!

I morgon tar vi nattfärjan till Egypten och vi hoppas att det ska gå smidigt. Vi har spenderat snart tre nätter i Aqaba och vi har fått mycket gjort inför Afrika. Det är en del planering på ett äventyr som detta... Meningen var att vi skulle åka upp till Petra och sedan till Wadirum, men vi spar det till en annan gång. Inträdet till Petra kostar 500kr per person, plus resa, mat och boende och eventuell guide(för att förstå vad man ser) och det känner vi blir en dyr peng. Så nu tar vi oss till Egypten och vilar upp oss lite till innan Susannes pappa kommer! Nu blir det sol, bad, snorkling i världsklass och härlig semester för att ladda om batterierna inför Afrika.

/TandemLove

Rasmus har hoppar av cykeln och knäpper nästkommande bild...
Längs strandkanten på Döda havet kan man se hur den höga salthalten har gjort strandkanten vit av salt.
Om man tar sig bort från vägen och ner till vattnet kan man skåda detta saltverk!
På andra sidan Döda havet ligger Israel...
-409 betyder vår höjd jämfört med havsnivån! Här är vi på världens lägsta torra punkt!
Rasmus packar ner lite saker medan Sussie löper amok med kameran!
Naturen var något vi inte hade förväntat oss!
En herde passerade förbi med sitt boskap =)
Lunchen bestod av falafel i diket!
Hejhopp!
Stor skillnad från våra Älg eller Rådjurs skyltar hemma i Sverige =)
Magnifik natur!
Vi cyklade långt in i mörkret, men innan dess fick vi skåda detta!

Här kan du kommentera inlägget och ge oss extra kraft i nästa uppförsbacke: