En tur till Etosha!

Vi vaknade tidigt på morgonen i en skön säng som vi verkligen inte ville kliva upp ur. Men eftersom vi hade en safari-tur att se fram emot gick det till slut att slita sig från en mjuka madrassen. Vi klädde oss, packade ihop och gick för att äta frukosten som ingick. När vi inmundigat flingorna var det dags att låsa in våra grejer och cykeln och sedan möta upp med resten av gruppen. Vår grupp bestod av 8 andra personer i den äldre ålderskategorin (det vill säga vi var de yngsta) och tillsammans slog vi oss ned i den stora trucken som skulle vara vårt färdmedel. När guiden gick igenom veckan lite grovt kände vi hur hjärtat gick ner i frekvens och pulsen började slå långsammare. Vi insåg att det skulle bli en vecka av total avkoppling! Inga beslut att fatta, inga problem att lösa, inga mil att trampa. Vi log med hela ansiktet. Semester kändes verkligen som något vi var i behov utav. Det slog oss att vi kört från Nairobi i Kenya till Windhoek i Namibia på bara 42 dagar. En sträcka på ungefär 450mil. Kanske är det inte underligt att skavsåren aldrig läker?

Vi åkte hela dagen mot Etosha national park och stannade bara en gång för att köpa lite dricka, torkat game-kött och för att få varsin lunchlåda. I lådan låg det en couscus sallad, en vit macka, Kitkat-choklad, ett kokt ägg, ett äpple och en liten påse med nötter. Vi blev hänförda av denna enkla men välsmakande lunch som faktiskt inte var så tokigt sammansatt trots allt. Köttet vi smaskade på var något som kallas Biltong och det var gott, men inte i närheten så välsmakande som Svenskt torkat renkött. Däremot var det väldigt roligt att få äta lite safari-kött och pröva det som de lokala äter som snack. När vi kom innanför porten till nationalparken började vi köra mot kvällens sovplats och vi fick stanna många gånger på vägen. Vi hade turen att få se giraffer, lejon honor, elefanter, strutsar, gnuer, zebror, impalas, andra antiloper, jakaler och en del stora fåglar. Det var ovanligt mycket olika arter och kvantiteter och vi trodde knappt våra ögon. Vi såg flera hundra zebror och antiloper. Och då var vi bara på väg till vår lodge!

Väl vid vårt camp Halali checkade vi in på våra respektive rum och Rasmus och jag hoppade av glädje. Det var ett vackert rum, med egen toalett och dusch och allting var fint inrett i afrikanskt stil. Sängen var helt makalöst skön och vi ville helst inte lämna rummet. Men vi slet oss för att besöka vattenhålet på lodgen och tur var det för där i mörkret stod en praktfull svart noshörning och poserade för oss. En sådan dag! Sen gick vi till middagen som vi trodde skulle innehålla billigt ris och grönsaker. Men till vår förvåning stod vår guide vid grillen och vände på flera olika köttbitar och vi slog oss ned vid borden för att invänta resten av gruppen. Vi serverades majsdeg/gröt med grönsakssås till och till detta lammkotellter, en lokal korv och grillspett med fläskkött. Men när vi säger kött så menar vi verkligen stora och köttiga bitar. Ingen benpipa med spår av kött på eller en kyckling hals som man kan förvänta sig på andra platser i Afrika. Till efterrätt fick vi chokladmousse med grädde. Vilken lyx tänkte vi och smälte inombords. Vi njöt av varje tugga och det var en ren fröjd att bara bli uppassade och bortskämda för en stund. Efter middagen gick vi till vår sköna säng och somnade med ett leende på läpparna.

Morgonen efter åkte vi ut på en game-drive och fick se fler giraffer, antiloper och två lejon hanar. Det var otroligt häftigt eftersom lejonen var väldigt nära trucken och det gick framför oss när vi stannade. Sedan stannade de till en bit bort för att dricka vatten ur en vattenpöl och vi stod tillräckligt nära för att se deras stora tungor lapa upp det leriga vattnet. Vi kunde till och med höra ljudet som uppstod när de slickade i sig vätskan. Verkligen, verkligen häftigt! På väg tillbaka såg vi dessutom en noshörning igen och alla i bilen var mer än nöjda med morgonen. Väl tillbaka fick vi hugga in på en stor frukost buffét och återigen njöt vi som om det vore första gången vi såg mat. Det är fantastiskt så tacksam man blir av att cykla genom Afrika!

Efter frukost var vi tvungna att lämna våra rum och sedan begav vi oss på ännu en game-drive. Men vi såg inte mycket action eftersom det regnade kraftigt. Men i ärlighetens namn var det knappt någon som brydde sig, allt vi hade kvar att se var leopard. Vi åkte tillbaka till Halali och vår guide förberedde lunch bestående av tonfisk sallad medan vi lata turister satt vi vattenhålet och lyssnade på fågelsången. Jag, Sussie, satt och skrev inlägget i väntan på att djuren skulle smyga fram till vattenhålet. Ibland är livet bra gott alltså!

Efter lunch begav vi oss ut på en fjärde Game-drive och därefter åkte vi utanför nationalparken för att checka in på Etosha Village för att få en natts skön sömn i de safari tält som agerade logi för natten. Men det var minst sagt bättre än vårt lilla tunneltält. Vi hade alla bekvämligheter man kan önska sig! Innan vi gick och lade oss hade vi en otroligt trevlig middag med gruppen och vi njöt av långa och intressanta konversationer. Dagen efter skulle vi bege oss till kuststaden Swakopmund som sägs vara mer tyskt än själva Tyskland och fortsättning följer... =)

/TandemLove

Äntligen lite ledig tid att åka på en ordentlig safari!
Detta är vi ett av vattenhålen!
Susannes första dröm var att se giraff och hennes andra dröm var att se en giraff dricka - check!
Elefanterna vill tydligen ha vattenhålet för sig själva och jagar bort zebra och andra djur =)
På väg till Lodgen och lite elefanter på vägen
Man kan ju ha det sämre efter en tuff tag i Safaribilen =)
Vi bodde i ett tält med AC, kylskåp, toalett och dusch under stjärnorna och en helt underbar säng!
Ska försöka få tag på lite strutskött att smaka på senare
Vackra djur!
Dessa antiloper är dem vi cyklade på när vi cyklade in i Namibia på natten!
Vi fick äran att skåda lejon vid flertalet tillfällen!
Ser inte så farliga ut...
Två hanar som vi avbröt när de drack vatten efter vägkanten efter nattens regn...
Tydligen brukar zebra och gnuer samarbeta för att inte falla offer för rovdjuren. Zebrerna har ögonen och gnuerna luktsinnet!
Fula men vältränade djur!
Vi bara väntade på att honan skulle anfalla - men hon gjorde bara en Catwalk!
Sussie sitter framför Lodgens egna vattenhål och skriver på inlägget!
Kan man har det sämre? Vi njuter i fulla drag!