Rödfärgade bröst och minityskland!

Framför oss hade vi en lång dag i bussen på väg mot kusten och den tyskinfluerade staden Swakopmund. Längs vägen stannade vi i olika små byar och några utav dem var riktigt intressanta. Vid ett stopp stannande vi för att köpa souvenirer i form av små färgglada dockor som såldes av traditionellt klädda damer med stora puffiga klänningar och roliga hattar med bred front. Vi har sett flera av dessa kvinnor tidigare både i Botswana men också i Namibia och det kändes lite mer genuint att se dessa märkliga kvinnor vagga runt i matbutiken med en liter mjölk i kundkorgen. När jag skriver vagga runt menar jag det verkligen eftersom de kvinnor vi tidigare sett har varit otroligt kraftiga, rent av kraftigt överviktiga. Och de kvinnornas klänningar var i skärt, purpur och sidenliknanade med stora axelpuffar likt de viktorianska klänningar som bar på 1800-talet eller när de nu begav sig. En märklig och häftig syn, som en teaterkostym mitt ute på stadens gator och torg. Vi köpte inga miniatyr-dockor och det gjorde ingen annan i gruppen heller. Så vi rullade vidare och efter en svettig stund i bussen stannande vi för lunch i det fria. Sallad dukades fram och vi satt alla kring ett bord i skuggan under ett stort träd med utsikt över ökenlandskapet.

Efter lunch passerade vi en Himba grupp som satt och sålde smycken och vi stannade för att titta närmare på detta häftiga stamfolk. Det var en otrolig upplevelse att få se dessa människor och deras sällskap lämnade ingen oberörd. Deras kroppar var insmorda i okra och lera som färgade deras hud röd och deras hår var inpackat i detsamma vilket gav dem tjocka slangar av hår med tuppade hårbollar längst ner i topparna. Både männen, barnen och kvinnorna var nakna på överkroppen och kvinnornas bröst stod rakt ut och såg ut som sprängfulla silikonbröst. Runt höfterna hade de antingen tyg eller djurhudar och kvinnorna hade flera silverringar kring fotlederna och konstiga halsband ovanför bysten. Vi ville givetvis stötta den lokala ekonomin och med tanke på de fallfärdiga tälten som tjänade som husrum åt stammen såg de ut att vara i behov av inkomsten. Men de var riktiga försäljare som gjorde sitt yttersta för att fånga vår uppmärksamhet och de var snabbt framme och knöt flera armband kring våra handleder. Vi köpte varsitt vackert armband för en billig peng och sedan åkte vi vidare i den skoningslösa hettan. Det slog oss under turen att öknen verkligen är stekande het och vi förstår inte hur vi orkar cykla hela dagarna i den tryckande värmen. Under turen kändes värmen knappt möjlig att uthärda och vi kändes oss nästan yra.

När vi närmade oss kusten sjönk temperaturen ochvinden från atlanten skänkte oss en skön och kall fläkt. Vi körde längs med
havet och det var underbart vackert med det blåa vattnet och den ljusa sanden som förde oss minnen från Sverige och Ystad. Efter en stund stannande vi vid ett båtvrak för att fotografera och det var en underbar känsla att gå barfota i den varma sanden samtidigt som den starka vinden gjorde att vi drog tröjorna tätate omkring våra kroppar. Det var ett klimat som var mycket bekant! Vi lekte, fotografera och sprang av oss på stranden innan vi sedan åkte den sista biten till Swakopmund. Väl framme checkades vi in på våra hotellrum och sedan gjorde vi upp planer för kvällen. Hela gruppen beslöt sig för att vi skulle gå på middag ihop på en lokal restaurang och vår guide bokade ett bord. Det var dagen innan långfredagen och restaurangen var fullpackad av ölsugna lokalbor och hungriga turister. Vi beställde varsin Oryxstek som är Namibias nationaldjur. På våra tallrikar serverades en stor stek med kött som ärligt talat inte smakade speciellt alls. Väldigt gott men ingen säregen smak som man kanske kunde ha förväntat sig.

Dagen efter strosade vi omkring på de palmprydda gatorna med fräscha hus i klara färger eller i traditionell korsvirkesstil. Vissa gator såg ut som ett soligt Beverly Hills och andra som en mysig tysk liten by. Vid strandpromenaden vajade palmer i vinden och en lång brygga sträckte sig rakt ut i det blåa havet. På håll kunde man se gula sanddyner torna upp sig mot himlen och det gav en känsla av Tusen och en natt, fast i modern tappning. Det var en mysig, modern och vacker stad. Väldigt lugn stad med invånare främst över 60 år men likväl fin och fullpackad med mysiga butiker och fik. Tyvärr var de flesta butikerna stängda på grund av påskhelgen men vi fick tag i olika köttsorter med torkat game-kött och vi lyckades fingra på vackra inredningsprylar vi mer än gärna hade tagit med oss hem. Väldigt fina lampor, statyer och tavlor som inte kostade mer än en vanlig IKEA-lampa, men vi kände oss inte sugna på att cykla vidare med en trästaty på två meter. Vi måste helt enkelt åka tillbaka enbart för att shoppa en vacker dag :)

Vid lunch mötte vi upp med gruppen igen och sedan styrdes bussen mot Sosselvei och den berömda öknen som är Namibias främsta dragplåster. Vi lutade oss tillbaka och kände hur nöjda vi var att vi bokat turen och hur mycket vi såg fram emot kommande dagar...

/TandemLove

Dessa utstyrslar har blivit traditionella i Namibia. Men ursprungligen är de från Europa och gavs till urbefolkningen för att de gick kläda alltför nakna...
Vi stannade hos en Himba-stam för att stötta dessa lokala människor!
De sålde egenskapade smycken… vi köpte två armband!
Fascinerande!
Den nakna sidan av Afrika!
Det blev torrade ju närmare havet vi kom...
Vi nådde havet och fick se Atlanten för första gången sedan Frankrike!
Vi stannade längs med Skelton Coast!
För att skåda ett av flera skeppsvrak som gått på grund utefter denna kust!
Innan vi begav oss igen för att åka till kuststaden Swakopmund!
Där de också hade en sandstrand =)
Sussie fönstershoppade då det mesta var stängt denna långfredag!
Väldig vacker arkitektur runt om i staden med stor tysk influens!
Vi strapetseraderunt i godan ro och fick en del egen tid!
Samtidigt som man är på upptäcksfärd i staden eller i Namibia kan man köpa lokalt torkat kött som är en delikatess och få smaka på olika typer av antiloper!
På kvällen åt vi en Oryx stek. Oryx som är en av de antiloper som finns i landet och det är faktiskt Namibias nationaldjur
Dagen efter begav vi oss vidare in i öknen...
För att ta sikte mot Namibias kända sanddyner. Men det får ni se mer av i nästa inlägg =)