Vi kom fram, men inte vår cykel...

Vi kom till Landvetter och det var inga problem alls att checka in cykelboxen. Eftersom vårt totala bagage bara vägde 44kg slapp vi dessutom betala en extra avgift - HURRA! Resan till London gick snabbt och  väntan där likaså. Flygturen mellan London och Hong Kong var den längsta etappen, men vi var ensama i sätet och kunde ligga ner. Skönt! Väl framme i Hong Kong började vi känna oss lite trötta och ville allra mest bara komma fram till Taiwan. När vi väl gjorde det kom det en stor skylt rullandes på bagagebandet med vårt namn på. Resten av packningen kom, men inte kartongen med vår cykel i. Vi fick hjälp av den vänliga flygplatspersonalen som förklarade att vårt andra bagage skulle anlända i morgon. Sen fick vi skriva på papper, ta kopior på pass samt notera informationen om vårt försvunna bagage. Mannen bakom disken hade stenkoll på varje papper och detalj. Han instruerade oss med kinesisk brytning vilka papper vi skulle behålla eller ge till olika anställda. Det hela gick med andra ord mycket smärtfritt. Sedan lovade han att cykeln skulle komma till vårt hotell i morgon någon gång kring 12.00 lokal tid. Så vi gick nöjt iväg och började leta efter färdmedel till centrum.

Taiwan har verkligen ansträngt sig för att underlätta för turister genom att informera väl och på engelska. Det var inte svårt att köpa biljetter till någon av alla bussarna, stiga ombord och sedan sitta lugnt tills de skrek ut att vi skulle stiga av. Det var inte lika lätt att hitta vårt hotell men med lite hjälp kom vi fram på andra försöket. Människorna här är glada, hjälpsamma och trevliga och vårt första intyck av landet är väldigt positivt! Det ska bli så kul att få upptäcka mer :) Kvällen har gått åt att bara checka-in, finna lite mat och tagit ett varmt bad. Maten var supergod, smakrik och billig. Vi betalade 65kr för två tallrikar ris, en tallrik äggröra, en tallrik wookad kål och en tallrik med griskött i en söt/salt sås. Vi kunde knappt kommunicera med ord, men det gick väldigt bra i alla fall. Damerna som serverade oss log konstant och skrattade så att alla tänderna blottades. Sen pratade de oavbrutet med varandra och serverade kunder med ljusets hastighet. Att se dem arbeta var en upplevelse i sig.

Håll tummarna för att cykeln dyker upp i morgon!

/TandemLove

Det var en ovanligt stor packning att checka in, men inga problem!
Mellanlandning i Hong Kong =)
Lite trötta efter en natts flygning!
Äntligen framme och ut i den varma kvällen för att finna mat!
Bara att peka på vad man önskade. Men inga kycklingfötter denna gången...
Sovmorgon imorgon, men det blir nog fullspäckat schema ändå =)