Första dagen på sadeln!

Det var svårt att kliva ur sängen i morse och både en sovmorgon och en långdusch krävdes innan vi var redo. Idag var det vår cykelpremiär och vi märkte att vi blivit lite rostiga kring detaljer i packningen. Det tog lite längre tid än vanligt innan vi tog oss från sängen till sadeln. Klockan 10.10 börja vi trampa ut ur  miljonstaden Taipei. Trafiken var helt okej och Rasmus navigerade oss utan problem genom staden och mellan de olika vägvalen. Ganska snabbt började stigningen, Taipei ligger i en dalgång och att klättra oss upp var enda alternativet. Det var 94%
luftfuktighet och vi svettades gott i lutningen som låg mellan 6-12%. För en tandem med tung packning är detta väldigt tungt! Vi klättrade 800 höjdmeter och sedan kom regnet. Cyklingen gick genom en prunkande nationalpark som stundtals hade små vattenfall och bäckar med varmt källvatten i sig. Det luktade lite som ruttna ägg på sina ställen, precis så som varma källor brukar lukta ni vet?

Hur som helst nådde vi toppen och dimman var så tät att vår sikt bara var omkring 10 meter. Det var väldigt synd eftersom de skymtar av omgivningarna vi fick var helt fantastiska. Omringade av spetsiga, gröna och fluffiga bergstoppar med stora terraser med risodlingar som ramde in bergets fot. Makalöst vackert! Nedför berget rullade vi i full fart och vi blev helt genomblöta. Med bara 17 grader och fartvind blev vi kalla och frös ganska hårt. Eller jag (Sussie) frös! Men efter en låååång paus på 7-eleven med varm nudelsoppa och kaffe latte var vi varma och nöjda. Dessa små 7-eleven finns överallt och gör vårt liv så mycket lättare just nu!

Till slut nådde vi östkusten med ett ursinnigt brusande hav med stora vågot som slog mot land. Stränderna sträcker sig längs hela vägremsan och fuktigheten är ytterligare påtaglig. Det känns otroligt gott i musklerna med denna tropiska, fuktiga värme som ön bjuder på. Vi hade tänkt att tälta på en camping här vid kusten, men det som Google visat som möjlig campingplats visade sig vara en nästan tom kristen missionsgård. Vi rekade först en tältplats i närheten under ett träd. Men det kryllade av kackerlackor och småkryp i marken så (jag) Sussie totalvägrade att sova där. Vi beslöt oss för att gå upp till missionscentret.  En agresiv hund skällde på oss oavbrutet medan vi gick igenom hela området och alla gamla byggnader och letade efter någon. Till slut satte vi oss utanför, fikade lite vitlöksnötter och väntade på ansvariga. Att bara slå upp tältet kändes lite oartigt. Efter en timme beslöt vi oss för att tälta på stranden  istället men precis då kom en liten gubbe körandes. Han nickade och lät oss slå upp tältet på parkeringsplatsen. Så här ligger vi nu, mätta av nudelsoppa och skriver dagens inlägg.  I träden utanför kvittrar fåglarna och i övrigt blandas trafikens avlägsna ljud med vågornas brus. Varmvatten hämtade vi i kyrkosalen i en automat och toalett med rinnande vatten har vi runt hörnet. Livet är bra härligt alltså!

Dagens roligaste var en kvinna på Nationalparkens Visitor Center som frågade om det regnade mycket när vi kom in. Nej. förklarade vi. Det var bara vi som var svettiga. För att vi cyklade. Ahhh svarade hon och log generat.

/TandemLOve

Klättring upp i Yangmingshan National Park norr om Taipei
Mellanmål för en tjuga på Seven eleven!
Ju längre upp vi kom desto mer dimimigt blev det...
Tur att temperaturen låg på 17 grader... annars hade det varit kallt!!
Glada trots regn :)
Kom ner till kusten och cyklade en bit innan....
... vi hittade den tältplats på ett missonscenter =) utanför Wanli!
Dagens etapp, tuff med kort :)