Snart välbehövlig vila!

Vi hade som målsättning att stiga upp klockan 06.00. Men när vi vaknade av att regnet smattrade mot tältduken och våra muskler kändes ömma var beslutet att ligga kvar ganska enkelt. Istället gick vi upp en timme senare och packade ihop tältet. Resten av packningen hade vi låtit sitta kvar på cykeln eftersom vi sov på en trygg campingplats. När vi fått allting på plats började vi cykla tillbaka mot Nan-ao för att få i oss lite frukost. Vi valde en annan väg tillbaka och fick njuta av morgonljuset över risfälten och bergstopparna. Denna lilla by ligger inbäddad av gröna berg och det verkar vara en konstant dimma över topparna runt staden. Risfältens gröna färg är en av de klaraste gröna kulörer vi någonsin sett. De vita fåglarna vadar omkring i vattnet på risfälten och lyfter mot skyn precis när vi kommer cyklandes och gör hela vyn till vykorts-magi. Vi rullade in i byn och mötte mödrar med skolbarnen på mopeder, männen på väg till sina små grönsaksodlingar och gamlingar i elrullstolar. När vi kom till ett fullsatt liten restaurant beslöt vi oss för att haka på trenden och äta vår frukost med resten av byns befolkning. De serverade stora dumplings/ degknyten som de också stekte. Vi lyckades också beställa våra favoriter; pannkakorna med ägg i. Till detta drack vi kallt mjölk-te.

Vi cyklade vidare genom det fantastiska bergslandskapet med prunkande djungel längs vägkanten. Det luktade underbart av olika blommor. Stora blombuketter av mindre vita blommor luktade helt fantastiskt och de fanns titt som tätt i den täta vegetationen. Luftfuktigheten låg på max och det kändes som vi cyklade runt i ett växthus i starkt solljus. Svetten lackade, den brända huden sved och backarna var tunga. Våra lår kändes som betongklumpar och musklerna var allt annat än fräscha från gårdagens klättringar. Vi stannade stup i kvarten för att dricka och vila benen. På vägen passerade Taiwaneserna i sina bilar och ut ur rutorna sträcktes tummar, händer i segergester och deras hejaramsor lät ” Gajjo, Gajjo”. En bil körde in på en parkeringsficka och vände för att kunna köra proceduren en gång till. Den bastanta kvinnan i passagerarsätet skrynklade ihop ansiktet i en bister min, såg på oss med allvarlig och stark blick, knöt näven och slog den uppåt i luften som om hon greppade ett spjut och rosslade ur sig ett ”Gajjo, Gajjo!” Vi blev nästan rädda :)

När klättringen äntligen var över följde en lång sträcka av obehagligt trånga, mörka och farliga tunnlar där vi egentligen inte fick cykla. Men ingen annan väg fanns att tillgå så det var bara att cykla på. Trafiken var tät och långtradarna hetsiga och vårdslösa. De ville till varje pris försöka köra om, trots att vi cyklade över hastighetsgränsen som var på 40km/h. Men deras omkörningar var allt annat än under kontrollerade former. Vi var med andra ord bekymrade och lite stressade. Men det finns inget som får upp snitthastigheten som ett koppel av galna långtradare som flåsar en i nacken genom en trång och kurvig tunnel som saknar belysning! Som bäst cyklade vi över 55km/h på raksträcka.

Till slut kom vi fram till Hualien med våra trötta muskler. Vi beslöt oss för att ta några vilodagar och imorgon utforska Taiwans främsta turistattraktion - Taroko Gorge. Så nu bor vi på ett ”Homestay” på ett enkelt men rent rum. Pris på det - ca 250kr natten! Hur bra som helst!

För övrigt är det väldigt enkelt att cykla i Taiwan, om man tänker på logistiken. Överallt finns toaletter, både med vatten och ofta också papper. Det finns gott om övernattningsmöjligheter. Mat och dricka är aldrig ett problem att få tag i. Människor är ärliga, hjälpsamma och fredliga. Vägarna är bra. De finns regnskydd, solskydd, vindskydd, kall dryck, varm dryck, kall mat, varm mat, söta saker, kläder etc etc. ALLT FINNS här! Det är med dessa lyxiga förnödenheter som vi inser att det inte var en enkel match att cykla genom Afrika alltså. Vi har fortfarande ett ”överlevnadstänk” som gör att vi vill stanna varje gång vi ser exempelvis ett matställe. Men här i Taiwan innebär det att vi skulle stanna varje mil, eller nästan varje kilometer ibland. Då skulle vi aldrig komma fram… =)

/TandemLove

Passerar x-antal om dagen! Det ena vackrare än det andra!
Frukost - oklart innehåll!
Dass a la Taiwan...
Sussie njuter av mat och Bubble-tea!
Rast i väntan på att krafterna skulle komma tillbaka!
Om ett par dagar ska vi besöka Taroko Gorge, en av Taiwans "Must See"
Nästan framme i Hualien och vilodagar från sadeln!