Sightseeing in Kaohsiung - all art and temples!

Rasmus feber hade sjunkit under natten och med lite panodil i kroppen var han redo för sightseeing i Kaohsiung. Vi tog oss till närmsta MRT/tunnelbana, betalade en tia och satte oss på rätt tåg mot The Pond. Det var enkelt, smidigt och välorganiserat att åka med MRT-banan. Till vår förtjusning var det mesta översatt till engelska och folk stod noggrant i kö , allt logiskt och bra! När vi kom fram till vår destination hittade vi snabbt sjön med sin avkopplande omgivning. I parken höll pensionister och lokalbor på med streching, yoga, fiske, styrketräning, löpning och allmän avkoppling. Runt sjön gick cykel och promenadvägar och längs hela vägen fanns intressanta stopp. Tempel av alla möjliga slag och paviljonger med dekorativa rislampor. I ett av templen stannade vi till och betraktade de lokala. Alla gjorde lite olika saker, några tände rökelser, andra satte handflatorna mot varandra och bugade framför altaret, några la pengar i en låda, andra la fram frukt och vatten på altaret. En man köpte en slags biljett som vi gissar var en bön, den la han i en annan låda. Men konstigast var en maskin med en låtsas-höna som kacklade när de stoppade pengar i maskinen. Annorlunda religiös ritual kan vi tycka :)

Efter en förmiddag i den gassande solen började pandolien klinga av och Rasmus feber steg. Därför tog vi en taxi tillbaka till hotellet, köpte lite take-away mat och bäddade ner honom i sängen. Sen tog jag en promenad till hamnområdet och Pier 2 art. I Kaohsiung har de byggt om en del av hamnområdet och gjort det till en utställning för modern konst. Längs hela området kan man cykla bredvid ett gammalt järnvägsspår. Utmed slingan finns massa bekväma bänkar och olika konstverk. Hela området känns som en stilla oas i storstadskaoset. Det var häftiga konstverk, vacker omgivning och skön stämning med både unga och gamla människor. Väl värt ett besök! Efter en stund i området tog jag MRT-banan till ett shoppingdistrikt där jag gick omkring och tittade på folk och grejer.

Dagens avslutades med ett stopp på den berömda tunnelbane-stationen där Dome of Light finns. Det är ett konstverk målat och upplyst i taket på knutpunkten för två tunnelbane-linjer i Kaohsiung. Allt som allt blev det en bra dag, trots allt. I morgon tar vi tåget till Yuanlin och ersätter den sträckan vi egentligen skulle ha cyklat idag. Efter många om och men och en massa krångel fick vi cykeln sänt med ett annat tåg. Så håll tummarna för att den finns där i morgon! Sen blir det Sun Moon Lake!

/TandemLove

The Lotus Pond

Fantastiskt vackra omgivningar kring Lotus Pond...
Näckroser fanns det gott om, stora som små!
Inspiration till nya kökshandtag?
Avslappnad stämning med fokus på hälsa för kropp och själ längs strandpromenaden...
Tiger och drak pagodorna vid sjön. Man gick in i djuren som var invändigt dekorerade med berättande bilder.
Vi gick igenom en annan Drake vid ett av templen.
Vackra målningar innuti!
Den berömda paviljongen längst ute i vattnet!

Pier 2 Art - Kaohsiung

Promenad och cykelslingan runt Pier 2 Art i Kaohsiung. Mysigt!
Kropps-ideal i Taiwan :)
När man är ensam på tur får man ta en Selfie :)

The Dome Of Lights

Världens största glasverk - The dome Of Lights! Skapad av Italienska Narcissus Quagliata. Inte fy skam att titta på när man skyndar mellan Metrostationer en måndagsmorgon...
Etiketter: taiwan

Lämna en kommentar på detta inlägg: