Från den ena sidan till den andra!

Idag vaknade vi av att solen lös in genom rutorna. Det var helt fantastiskt att äntligen återse ljuset och den blå himlen! På frukosten lyckades vi dessutom få ett bord precis vid fönstret med utsikt över sjön och hamnen. Dagen kunde knappast ha börjat bättre! Dessutom hade världens underhållning mitt framför näsan! En busslast med Kineser/Taiwaneser hade precis kommit i land. De skulle allihopa ta en bild framför ett böjt träd i hamnen. Detta träd stod nästan precis framför vårt frukostbord. I restaurangen spelades samtidigt en hysterisk pianoversion på repeat. Nästan i takt till denna snabba musik hoppade kinerserna fram en och en till trädet och ställde upp sig i massa konstiga posér. Deras olika mimspel och kroppsformationer blev väldigt komiskt, speciellt i takt till den galna musiken. Vi log brett och smuttade på vår kaffe-latte samtidigt som vi njöt av samtliga intryck.

När vi ätit färdigt checkade vi ut från hotellet och började trampa oss runt sjön. Vi kom fram till att det bästa sättet att få uppleva detta natursköna ställe är att röra sig i omgivningarna. Därför bokade vi två olika hotell i området och idag var det dags för hotell nummer två. Turen runt sjön var magnifik! Med strålande sol, blå himel, gröna berg och turkost vatten är det sannerligen gött att leva! Åhh vilken dag! På det högsta passet fanns ett fridfullt Buddha-tempel som vi stannade till vid. Utsikten uppe från templet var helt enastående med bergstoppar så långt ögat kunde nå. Templet var omgivet av en vacker, stilren trädgård. Ur ett par små högtalare strömmade det lugn, kinesisk musik. En riktigt harmonisk plats!

På väg från templet kom två unga killar ikapp oss och frågade om vi kunde hjälpa dem med en skoluppgift. Givetvis svarade vi ja! De förklarade att de skulle filma oss, ställa en fråga och vi skulle svara på var vi befann oss någonstans. På kinesiska! De ville filma oss vid cykeln och plötsligt dök 3 andra ungdomar upp och de hämtade sina cyklar. Sen cyklade de mot oss, stannade och frågade:
"Hello!, Excuse me?"
"Hello!" skrek vi.
"Where are you going?" Frågade de.
Vid detta laget hade vi helt glömt bort de tre kinesiska orden vi skulle svara. Så en liten tystnad infann sig ända tills jag (Sussie) sprack upp i ett brett leende och utbrast glatt:
"Sun Moon Lake!!!"
Vi började alla skratta och de klickade av filmen. Sen övade de oss i frasen några gånger och så tog vi en ny tagning.
"Hello!, Excuse me, Where are you going?"
"Xhin chong cheng!" Prövade vi och log ännu bredare. Gruppen tittade på oss och nickade halvt besviket och sa att det gick bra. Men vi hade naturligtvis sagt HELT fel både med ord och uttal. Jösses, om ni visste hur svårt kinesiska är alltså :) Hör inte skillnad på det de säger och det man själv säger. Man hör bara att det låter fel :) Sen tog vi en gruppbild. Och när mannen som tagit bilden på oss alla var färdig med kortet nedan ville han också vara med på bilden. Ungdomarna gjorde plats åt mannen till höger men detta passade inte. Istället pekade han rakt på mig (Sussie) och pressade sig in sig bredvid och la armen om mig. Sen log han det fetaste leende vi sett på länge! När hundra bilder avfyrats skakade han hand med oss och sedan vinkade vi hejdå till gruppen och mannen. En väldigt rolig händelse alltihop!

Sen checkade vi in på ett 5-stjärnigt hotell med makalös utsikt. Från soffan i vårt rum är det som att sitta på bryggan utanför. Väldigt fint, hög service och en säng som är rena himlen för kroppen. För 1500kr natten får vi ett finare rum med sjöutsikt, frukost och 6-rätters avsmaknings meny! Det tycker vi är mycket prisvärt! Lyxigt och underbart! Som vi njuter - ALLT blir extra underbart när man blandar tält och cykling med paradis och lyx :)

/TandemLove

Solen sken och det var en cykeldag som den borde vara!
In i djungeln!
Det blev en del uppför längs sjösidan!
Ännu ett vackert tempel efter vägen!
Storslagen natur!
Ungdomarna ville även ta foto med oss :)
Äntligen framme i vårt 5-stjärniga boende :)
De tre första rätterna på vår  6-rätters meny!
De tre första rätterna på vår 6-rätters meny!
Maträtt nr 4 med olika typer av skaldjur :)
Fläsk till Susanne och Fisk till Rasmu - dessert var underbar färsk frukt :)
Solnedgång från soffan i rummet =) Slutet på en helt underbar dag!
Etiketter: mat taiwan

Lämna en kommentar på detta inlägg: