En tur över Besseggen från Gjendesheim

Nu var det äntligen dags att ta turen med bilen från Oslo upp mot Jotunheimen! Jag och pappa hämtade upp mina bröder på Oslos busstation och begav oss nästan direkt ut på E18 och sedan E16 i nordvästlig riktning. GPS:en var inprogrammerad till Gjendesheim. Vi anlände ganska sent på eftermiddagen och hade först ryggsäckarna på oss och var beredda för 4 dagars trekking in i Jotunheimen klockan 16.45. Under förberedelserna hade vi sett att normaltemperaturen låg på strax över 12 grader vid denna årstiden. Men icke! Vi hade tur med vädret och i solsken och vanlig sommarvärme började vi gå upp från Gjendesheim för att gå den berömda Bessegen turen som ca 40 000 människor vandrar varje år.

Med svett i pannan och brant lutning lunkade vi på. För varje meter tog vi höjdmeter och blicken var riktad på stigen framför för att inte snubbla till. Svetten rann! Men då och då tog man tillfället i akt att stanna upp, vända sig om och njuta av den otroliga utsikten!

Tyvärr hade Lars, min far, lyckats få ryggskott några dagar innan avfärd och det var med hjälp av en duktig massör som turen ens var möjlig. Men halvvägs upp för branten och så började smärtan dra ner i det ena benet. Det var inte bra tajming! Vi hade börjat sent och hade inte all tiden i världen. En av de vackraste panorama utsikterna är när man står på toppen av Besseggen och skådar ut i västlig riktning. Då har man sjön Gjende till vänster på 979 möh och till höger Bessvatnet på 1380 möh och däremellan en smal stripa av fjäll. För att hinna lyckas fånga denna utsikt på bild var vi tvungna att hålla ett förhållandevis högt tempo. Resultatet blev att jag tog hans ryggsäck upp på min andra. Tungt blev det men hastigheten ökade.

Till slut nådde vi toppen på fjället innan vi började nedstigningen mot själva eggen som slutar ner mot sidan av Bessvatnet. När vi väl nådde fram såg vi hur solen långsamt sänkte sig över Jotunheimen! Utsikten är något man måste uppleva! Sedan lyckades vi trots tunga ryggsäckar balansera oss ner för eggen och komma ner till den mark som är mellan Bessvatnet och stupet ner mot Gjende. Där beslutade vi oss för att slå läger och tältet sattes upp ett par meter från stupet. Ett par tvångstankar dök upp!

Till middag blev det Chili con Carne med ris medan mörkret spred sig över området och efter intensiv och lång dag kunde vi krypa ner i en go sovsäck med vetskapen om en lång dag framför oss! Då skulle vi gå enda till Glitterheim, en tur över två mil!

Fortsättning följer.... :)

/TandemLove

Lämna en kommentar på detta inlägg: