Oslo city med kajak

Vi vaknade i gryningen av att regnet hamrade mot tältduken och vi drog sovsäcken upp till hakan och somnade om. Några timmarna senare vaknade vi till liv igen men vi låg kvar i tältet, lyssnade på regnet och pratade en bra stund. Det är så mysigt med långsamma morgonar, speciellt med regndroppar som slår mot tältet!

Väl upp möttes vi av en grå himlen där regnet hängde i luften. Det var kyligt och blött, luften frisk och fjorden låg helt stilla. Vi åt en snabb frukost, packade ihop vår utrustning och klockan hann bli tolv innan vi satte vår kajak i vattnet. I viken låg flera båtar och några av dem kändes enorma när vi kom glidandes förbi dem. Ute på vattnet fick vi paddla på för att hålla värmen uppe och det duggade lätt. Men man kände sig levande, så frisk och det var både kul och utmanade!

Turen tog oss hela vägen till Bygdöy där vi stannade för lite riskakor med jordnötssmör och våra hemlagade Paleo-bollar. Sen fortsatte vi paddla in mot centrum och Aker Brygge. Det var mäktigt att se Rådhuset och hamnpromenaden komma allt närmre för varje paddletag. Men när vi väl började komma in i hamnen såg vi att Ostindiefararen Götheborg var på besök! Vi paddlade in och tog sikte på det ståtliga skeppet! Det var verkligen coolt att paddla bredvid samtidigt som folket strömmade på bryggan bredvid! Men hamnen var fullt trafikerad och vi fick se upp för att båtar som kom kors och tvärs.
Det kändes stressigt jämfört med de öppna vatten vi paddlat omkring i hela helgen!

Ganska snabbt drog vi oss bort längs Akershus Färstning och vidare mot Operahuset.
Det var en grymt häftigt känsla att paddla mot Operahuset och Björvika! Riktigt häftigt!

Sen tog vi oss till bryggan och drog upp kajaken. När vi packat ihop var det dags att dra åbäket hem till Ekeberg igen. För er som inte varit hemma hos oss kan vi meddela att backen upp till vår lägenheten är rejält brant och lång.
Men det gick lättare än vi befarat och det hela gick ganska lätt :)

Semestern gick alldeles för fort, så som lediga dagar alltid flyger förbi. Man önskar alltid att man hade en till dag, samtidigt som det sägs att man ska sluta när man har som roligast! Tiden vi spenderade ute på havet var verkligen balsam för själen. Nu längtar vi redan till nästa tur! K

/TandemLove

Lämna en kommentar på detta inlägg: