TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE

Nu kör vi tre dagar i Bentota och bara kopplar av på detta 5-stjärniga hotell!

Tjohoooo!

Etiketter: srilanka

Våra dagar i Ahangama spenderades främst på stranden, i havet eller i skuggan med utsikt över det turkosa vattnet. Vi njöt av lata dagar, surf morgon och eftermiddag och solnedgång från vår balkong med makalös utsikt. På väg till stranden stannande vi alltid i samma lilla plåtskjul längs vägen och köpte färska kokosnötter. Det lilla plåtskjulet hade två perfekta stolar med utsikt över havet och de ikoniska fiskarna som satt på sina stolpar ute i vattnet. Det var helt underbart att sitta i skuggan och bara njuta av kokosnöt och varandras sällskap!

Damen som ägde shoppen var super trevlig och vi gjorde ett stopp hos henne minst fyra gånger om dagen. Först påväg till stranden och sedan påväg hem igen. Vi valde att gå till en annan strand för att surfa och när vi ville sola och bada gjorde vi det på vår egen strand rätt utanför hotellet.

Utöver denna promenad tog vi flera turer in i den lilla byn och betraktade livet som förflöt omkring oss. På den lilla marknadsgatan stod stånden tätt och människor, bilar, tuk-tuks och bussar delade på den trånga vägremsan. En kort bit utanför samhället kändes det redan som om man kommit flera mil utanför kärnans intensiva mitt. Här vajade palmträden i vinden, risfälten bredde ut sig i vackert grönt och apor och fåglar hoppade mellan träd och palmerna längs den smala landsvägen. Människorna vi mötte i husen vi passerade hälsade glatt och barnen bad om att få bli fotograferade.

Kvällarna spenderade vi på vår balkong där vi kunde njuta solnedgång och nått gott att dricka. Vi köpte den speciella lokala Kokosnöt-Toddy som är en fermenterad alkoholhaltig dryck med ungefär 6% alkohol. Lukten är väldigt stark och frän men smaken är desto bättre. Lite söt och rätt god tycker jag. Ramsus tyckte att det både lukatade och smakade skit för att citera honom rakt av.

Så förutom en hel del sol, bad och surf fick vi med oss en känsla av byn och dess omgivning! Vi tycker att bilderna tar er med ganska bra och hoppas ni får en känsla av Ahanghama från dem :)

Etiketter: srilanka

Sri Lanka är en av världens bästa platser att se Blåval på och Mirissa är orten att utgå ifrån om man vill bli så gott som garanterad att skåda en. Vi har tidigare sett val, både när vi bodde i Tromsö och när vi cyklade genom Norge. Därför var i valet och kvalet om vi ville åka på ännu en valsafari. Men vi kom fram till att Blåval har vi faktiskt inte sett och det är inte varje dag man besöker ett land och prickar in valsäsongen! Så vi bokade in oss på en valsafari och prutade ner biljetten till under 600kr för oss båda.

Vi steg upp kl. 05:00 och hoppade in i en Tuk-Tuk som tog oss till Mirissas hamn. Här var dagen redan i full gång och runt om kajen föregick dagens fiskaktion. Det låg fiskar och skaldjur i alla storlekar och former på marken och folk stod i stora klungor och viftade med pengasedlar. Vi puttrade vidare genom folkmassorna och nådde så småningom vår båt och klev ombord.

Det första vi blev serverade var en kopp te och sjösjuketabletter. Vi tackade ja till bägge och satte oss bekvämt ner i stolarna och väntade på avgång. När båten lämnade hamnen kunde man se hur andra fiskare var på väg tillbaka och några safaribåtar på väg ut bredvid oss mot det öppna havet. Båten gungade rytmiskt och vi kände ingen som helst sjösjuka. Vi vaggades fram och tillbaka och ganska snabbt föll vi in i en djup sömn.

Vi vaknade abrupt av ropen från besättningen! De hade spottat en blåval och nu körde båten för full maskin för att hinna komma närmare lagom till den skulle upp till ytan. Samtidigt skrek de för att väcka alla passagerare som satt och sov. För det var nämligen inte bara vi som sov som stockar! Sjösjuketabletterna var ganska starka och bieffekten var att man blev kopiöst trött och sömnig av dem.

På vattenytan kunde man se valen sticka upp som en jättestor sten mitt ute i havet. Rätt som det var blåste den upp vatten så det sprutade mot himlen och sedan dök den ner i djupet igen. På väg ner avslutade valen graciöst med sin enorma stjärtfena som vinkade adjö mot vår kameralins.
Besättningen på båten klockade när valen gick ned och utlovade att vi skulle få samma show om 10-12 minuter och sedan körde vi iväg igen. Mycket riktigt, ungefär tio minuter senare kunde man åter igen se hur den glansiga valkroppen låg på vattenytan och dök ner med fenan i vädret.

Hela fyra gånger fick vi uppleva blåvalen och på väg tillbaka till hamnen fick vi syn på ett koloni med delfiner. De hoppade högt upp i luften och snurrade runt och vi följde dem en bra stund innan de försvann ut på havet igen. Nu är vi våldsamt sugna på att dyka med valar och delfiner och få komma närmare dessa intressanta varelser!